top of page
IMG_7992.JPG

Lindenlaan

type

nieuwbouw   technieken

programma

school

locatie

Beveren

opdrachtgever

gemeente Beveren

status

voltooid

fotografie

eigen foto's

Lindelaan.PNG

De GBS Lindenlaanschool barstte uit zijn voegen. De school had een tekort aan klaslokalen, beschikte over een te kleine refter en had te kampen met een onpraktische circulatie. De opdracht luidde dan ook een uitbreiding met bijkomende lokalen: centrale inkom, zeven grote klassen, twee kleine klassen, opvang, sanitair, refter en polyvalente zaal, leerkrachtenlokaal, directielokaal en secretariaat. De circulatie kon aangesloten worden op een nieuwe weg die in functie van het aangrenzende recreatiedomein aangelegd was.

De eerste ontwerpfase ging uit van een uitbreiding van het reeds bestaande schoolgebouw. Algauw bleek dat het heersende ruimtegebrek en de huidige circulatieproblematiek enkel opgevangen

konden worden wanneer een nieuw vrijstaand volume achter het oude gedeelte voorzien werd. Een ontwerp voor een nieuwbouwgedeelte bood de mogelijkheid om van bij de start de noden van zowel leerlingen als leerkrachten in rekening te brengen. Voortbouwend op hun inbreng traden enkele belangrijke knooppunten voor het ontwerp naar voren: een grote refter, een grote centrale hal of speelzaal en tien klaslokalen.

​

De volgende fase in het ontwerp vertrok vanuit de centrale hal of speelzaal. Deze hal liep over de volledige lengte van het gebouw waardoor alle klaslokalen hierop aangesloten konden worden. Het globale volume van dit bouwdeel werd zo opgevat dat de ene zijde twee bouwlagen en de andere zijde slechts een bouwlaag telde. Het schuine doorlopende dakvlak dat hierbij ontstond werd voorzien van een groendak.

​

Ook de nieuwe refter kreeg een aansluiting op de centrale speelzaal, maar ging deels in tegenhet grote dakvlak van dit laatste gedeelte. Dit versterkte het ruimtegevoel in de omliggende vertrekken.

Als algemeen bouwprincipe gold voor dit project een logische opbouw: betonnen kernen met daarrond een volledige houten structuur. Het buitenschrijnwerk nam het overgrote gedeelte van de gevel, opgevat als een gordijngevel, in.

IMG-20200611-WA0006.jpg
IMG-20200611-WA0005.jpg
IMG_8895.JPG
IMG-20200611-WA0004.jpg

Constructiewijze en gebruikte materialen

De kracht van het ontwerp voor de GBS Lindenlaanschool school in eenvoud. In het licht van deze specifieke onderwijscontext werden constructieve hoogstandjes en exclusieve materialen onnodig geacht. De toegepaste materialen werden dan ook geselecteerd op hun duurzaamheid en tijdloos karakter.

​

Technische uitrusting en energiezuinig, duurzaam bouwen

De wens bestond dit project tot een modelproject op vlak van RWEG (rationaal water- en energieverbruik) en duurzaamheid te maken. Bij voldoende beschikbaar budget beoogde het doorgedreven duurzame concept van het modeltraject zelfs een educatieve meerwaarde

voor de school.
Concreet werd de recuperatie van regenwater, de toepassing van zoveel mogelijk natuurlijk licht en, indien financieel haalbaar, de installatie van een warmtepomp naar voren geschoven. Een andere optie was de plaatsing van zonnepanelen op de daken. Deze werden echter pas voorzien na de realisatie van een degelijke isolatie en luchtdichtheid van het nieuwe bouwdeel, met andere woorden op het moment dat ventilatie met warmterecuperatie zinvol werd.

​

Bouwen voor scholen

Een schoolgebouw onderscheidt zich op vele vlakken van andere typen gebouwen. In de eerste plaats biedt een basisschool dagelijks onderdak aan jonge kinderen. Dit betekende dat er bijzondere aandacht moest uitgaan naar onder meer overzichtelijke structuren in gebouw en omgeving, veilige en niet toxische materialen, akoestische prestaties en brandveiligheid. Daarnaast is een school een gebouw dat weliswaar af en toe ‘in vakantie’ is, maar voor het overgrote deel van het jaar dagelijks in werking is. Vanaf de beginfase speelde deze gedachte dat de school steeds, dus ook na korte en langere verlofperiodes, operationeel moest blijven op de achtergrond mee.

​

IMG_8893.JPG
bottom of page